Regulamin Cmentarza Parafialnego
- Cmentarz parafialny jest miejscem poświęconym, świadectwem wiary w życie wieczne i naszym wyrazem szacunku do zmarłych. Należy więc na nim zachować ciszę, powagę i porządek.
- Właścicielem cmentarza parafialnego jest parafia św. Trójcy w Mikstacie. Siedziba parafii: Mikstat 63-510, ul. Grabowska 1, tel. 62 7310006. Administratorem cmentarza jest proboszcz parafii, zaś bezpośrednio w jego imieniu na cmentarzu o porządek dba i konieczne prace wykonuje grabarz pan Jerzy Piec.
- Sprawy dotyczące cmentarza załatwiane są w kancelarii parafialnej w godzinach urzędowania zaś dotyczące pogrzebu w dowolnym czasie. Godziny urzędowania są zamieszczone w gablocie informacyjnej przy kościele parafialnym.
- Na cmentarzu wolno przebywać od rana do zmroku każdego dnia tygodnia.
- Usytuowanie grobu i jego wymiary muszą być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza.
- Zgodnie z prawem cmentarnym obowiązuje ofiara z tytułu dzierżawy, tzw. pokładne za miejsce grzebalne na okres 20 lat. Dzierżawę można przedłużyć na kolejne 20 lat, wnosząc stosowną ofiarę. Osoba wnosząca ofiarę podaje swoje dane osobowe oraz adres i staje się opiekunem grobu otrzymując pisemne potwierdzenie. Wysokość opłaty ustala administrator cmentarza wraz z parafialną radą ds. ekonomicznych.
- Nie przedłużenie dzierżawy, zgodnie z prawem cmentarnym, zasadniczo powoduje użycie go do ponownego pochówku. Okres zwłoki w opłacie może wynieść do 12 miesięcy, po czym grób zostaje przekopany a miejsce staje się wolne do zagospodarowania.
- Można dokonywać wykupienia miejsca czyli rezerwacji poprzez wniesienie tzw. pokładnego.
- Na grobach można ustawiać nagrobki po uprzednim zezwoleniu administratora. Aby uzyskać zgodę, należy przedstawić projekt nagrobka oraz uiścić ofiarę w wysokości 10% od wartości pomnika. Projekt ten przygotowuje wykonawca i winien on zawierać wymiary, kształt, napisy oraz wartość pomnika.
- Aby móc wykonać naprawę grobowca bądź wymianę płyty lub tablicy grobowej należy uzyskać zgodę administratora przedkładając projekt.
- Kamieniarz ma prawo wykonywać swoje prace posiadając pisemne zezwolenie administratora. Klucz do bramy wjazdowej otrzymuje się w biurze parafialnym, u pana grabarza lub pana kościelnego. Powyższe prace należy wykonywać w dni powszednie.
- Prace przy nagrobkach należy tak wykonywać by nie spowodowały szkód na sąsiednich grobach, ani sporów z sąsiednimi użytkownikami. Osoba ustawiająca nagrobek musi bezwzględnie zachować poziom montażu sąsiednich nagrobków (za poziom nagrobka uznaje się poziom fundamentów). W tej materii należy się konsultować z Proboszczem. Przeprowadzający prace dba też o uprzątnięcie miejsca po jej wykonaniu.
- Układanie kostki wokół grobu jest możliwe uzyskując zgodę administratora, po przedłożeniu pisemnego zezwolenia opiekunów grobów sąsiednich. To samo dotyczy budowy ławek, kwietników, sadzenia krzewów i innych elementów ozdobnych umiejscowionych wokół grobu.
- Administrator cmentarza obliguje wszystkich opiekujących się grobami czyli rodzinę lub innych opiekunów do wnoszenia stosownych opłat cmentarnych służących na utrzymanie cmentarza czyli wywóz nieczystości i śmieci, drobne naprawy, ogrodzenia, estetyki itp.
- Rodzina zmarłego lub inni opiekunowie są zobowiązani do utrzymania porządku na grobie zmarłego, w pobliskim jego otoczeniu a także na całym cmentarzu. To samo dotyczy miejsc zarezerwowanych, które winny być utrzymane w należytym porządku.
- Odpady oraz śmieci (tylko cmentarne !) powinny być składowane jedynie w wyznaczonym na ten cel miejscu czyli do kontenera, kwiaty i liście w oznaczonym miejscu. Szklane znicze należy zabrać i usunąć we własnym zakresie lub składać w wyznaczonych do tego miejscach.
- Stare nagrobki, ziemię oraz gruz czy też inne elementy z rozbiórki nagrobków i fundamentów powinny być wywożone poza teren cmentarza we własnym zakresie.
- Ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich jest możliwa w przepisanym prawem czasie po przedstawieniu administratorowi cmentarza decyzji kompetentnych organów (inspektor sanitarny, prokuratura lub sąd).
- Zakazuje się:
- wjazdu pojazdami mechanicznymi i jednośladowymi bez zgody administratora
z wyjątkiem wózków inwalidzkich i dziecięcych;
- wprowadzania zwierząt;
- zanieczyszczania cmentarza;
- samowolnego usuwania drzew i krzewów jak również sadzenia;
- picia alkoholu, palenia papierosów, używania środków odurzających;
- słuchania głośnej muzyki i hałasowania;
- Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru. Zaleca się indywidualne ubezpieczenie kosztownych nagrobków.
Regulamin powyższy obowiązuje od dnia 01 marca 2010 r.
Administrator cmentarza – proboszcz parafii
Parafialna Rada ds. Ekonomicznych